• 2 lipca 2022

W tym wpisie na blogu omówimy 7 absolutnie kluczowych faktów o ścięgnach, których prawdopodobnie nie znałeś, a które są bardzo ważne dla poprawy rehabilitacji tendinopatii.

Przejdźmy od razu do rzeczy:

1. Czynnik nocyceptywny bólu w ścięgnach jest nieznany. Patologia widoczna w badaniach obrazowych nie jest czynnikiem wywołującym ból. Unaczynienie nie jest źródłem bólu, a jedynie markerem degeneracji ścięgna. Ponadto, nie ma nerwów czuciowych głęboko w ścięgnie, ale na obwodzie wokół ścięgna. Nerwy, które wrastają w patologiczne ścięgno, są nerwami współczulnymi, a nie czuciowymi. Wreszcie, centralna sensytyzacja jest prawdopodobnie mniejszym problemem w patologii kończyny dolnej w porównaniu do patologii kończyny górnej (Plinsinga i wsp. 2015, Plinsinga i wsp. 2018).

2. Nie jesteśmy w stanie naprawić/wyleczyć patologii zwyrodnieniowej ścięgien. Innymi słowy, żadna operacja, żadna terapia falą uderzeniową, żadne zastrzyki, a nawet ćwiczenia nie są w stanie naprawić lub wyleczyć zdegenerowanego ścięgna. Docking et al. (2019) uzasadniają, że przy niewielkiej zdolności do wyczuwania obciążenia rozciągającego, komórki w zwyrodniałej części ścięgna mogą być niedostatecznie stymulowane i nie otrzymywać niezbędnych bodźców mechanicznych do przebudowy, wyjaśniając ograniczoną zdolność patologicznego ścięgna do przebudowy i normalizacji. Podczas gdy myślisz, że to może być zła wiadomość, dobra jest taka, że nie jest to konieczne. Badanie przeprowadzone przez Tsehaie i wsp. (2017) wykazało, że 24 tygodnie ćwiczeń ekscentrycznych ścięgna Achillesa nie spowodowały zmian poza granicami wykrywalnych zmian w ścięgnie, a mimo to pacjenci poprawili się. Stwierdzili również, że o parametr MRI na poziomie wyjściowym przewidywał zmianę w objawach, więc nawet jeśli Twój MRI wygląda okropnie, to nie ma znaczenia.

Szybkość obciążania ścięgna prawdopodobnie wyjaśnia, dlaczego tendinopatia jest związana z powtarzającym się cyklem rozciąganie-skracanie (SSC), a nie z dużymi obciążeniami. SSC występuje podczas każdej czynności, która wymaga od ścięgna przechowywania i uwalniania energii jak sprężyna. Wszystko inne jest łatwe dla ścięgna, np. ruchy ekscentryczne, duże ciężary. Szybkość obciążenia jest obliczana w BW/s. Oto dwa przykłady ścięgna rzepki i ścięgna Achillesa podczas różnych czynności. Tak więc największym obciążeniem dla ścięgna rzepki jest lądowanie w sekwencji skoku zatrzymanego, jak w koszykówce lub siatkówce, podczas gdy wyciskanie nogą 3x ciężar ciała ma bardzo niski wskaźnik obciążenia. To samo dotyczy ścięgna Achillesa, gdzie podnoszenie łydek ma bardzo niski wskaźnik obciążenia dla ścięgna, podczas gdy bieganie i skakanie mają bardzo wysoki wskaźnik obciążenia. Co ciekawe, najlepsi sportowcy, którzy potrafią szybko biegać lub wysoko skakać, są również najbardziej narażeni na rozwój patologii ścięgna, prawdopodobnie dlatego, że mogą obciążać swoje ścięgna szybciej niż ktokolwiek inny. Zjawisko to nazywane jest również "paradoksem kolana skoczka", opisanym w artykule Visnesa i wsp. (2013).

4. Kombinacja obciążeń ściskających i rozciągających jest bardziej szkodliwa niż którekolwiek z tych dwóch obciążeń osobno. W badaniu Soslowsky et al. (2002) porównano 3 grupy myszy: W 1 grupie manipulowano łukiem akromialnym w celu symulacji zewnętrznej kompresji, jedna grupa miała wyższe obciążenia rozciągające, ponieważ musiała biegać na bieżni bardziej niż inne grupy oraz grupa łączona. Stwierdzono, że kompresja zewnętrzna nie powodowała urazu do czasu wprowadzenia aktywności związanej z nadużywaniem. Podczas gdy właściwości ściskające mogą być ważne, właściwości rozciągające są bardziej istotne w tkance takiej jak ścięgno. Wyniki pokazują, że połączenie zewnętrznego ucisku i obciążeń rozciągających prowadziło do największego urazu.

Obrażenia powstałe w wyniku nadużycia plus zewnętrznego ucisku są większe niż obrażenia powstałe w wyniku nadużycia lub samego zewnętrznego ucisku. Istotne różnice w stosunku do kontroli zaznaczono znakiem ''*'' wewnątrz każdego słupka (średnia +- odchylenie standardowe). Istotne różnice pomiędzy pojedynczymi czynnikami (E=Extrinsic, OV=Overload i wieloma czynnikami (OV/E) są oznaczone symbolem ''*'' nad każdą parą słupków.

5. Intensywne obciążenie ścięgien powoduje degradację kolagenu netto przez okres do 36h. Badanie przeprowadzone przez Magnussen et al.(2010) wykazało ten efekt w trzech grupach bardzo intensywnych ćwiczeń, które obejmowały 36km biegu, 1 godzinę powtarzalnych kopnięć i 10 zestawów 10 powtórzeń wyprostu kolana przy 70% maksymalnym dobrowolnym skurczu. Oznacza to, że potrzebujemy odpowiedniego czasu na regenerację, aby zapobiec tendinopatii i zaleca się rozłożenie sesji treningowych dla ścięgien na co drugi dzień lub rzadziej.

6. Ścięgno patologiczne ma więcej dobrej struktury niż ścięgno prawidłowe (Docking et al. 2015). Oznacza to, że możemy obciążać te ścięgna, ponieważ mamy ładunki dobrej tkanki. Wszelkie terapie patologii ścięgien nie są konieczne, bo i tak nie możemy zmienić struktury patologicznej części. Z tego powodu Docking i współpracownicy wymyślili cytat "Treat the donut, not the hole" - innymi słowy, skup się na zdrowej strukturze, a nie na patologicznej części.

7. 66% zerwań ścięgna Achillesa to zerwania bezobjawowe (Kannus et al. 1991). Oznacza to, że u tych osób nigdy nie występowała tkliwość, sztywność, ból czy dysfunkcja ścięgna Achillesa. Jednakże, w ścięgnie musiała być obecna jakaś patologia, ponieważ autorzy wykazali, że 98% zerwanych ścięgien miało patologię zwyrodnieniową, podczas gdy 2% miało inną patologię. Jill Cook wyjaśniła to w swoim wpisie na Twitterze, stwierdzając, że niemożliwe jest zerwanie normalnego ścięgna in vivo bez patologii.

Co ciekawe, badanie przeprowadzone przez Yasui i wsp. (2017) wykazało, że tylko 4% z tendinopatią Achillesa przechodzi do zerwania ścięgna. Tak więc ból w tendinopatii może faktycznie chronić przed zerwaniem i jest to bardzo dobra i uspokajająca wiadomość dla pacjentów, którzy odczuwają ból ścięgna i obawiają się jego zerwania.

Top