• 22 maja 2022

Górne pułapki dostać dużo winy i są powszechnie zwolniony, masowane, suche igły i co nie podczas leczenia fizjoterapii, podczas gdy środkowe i dolne pułapki otrzymują dużo uwagi podczas treningu, ponieważ są one powszechnie słabe. Zgodnie z poglądem Adama, powodem, dla którego górne łapy stają się napięte jest to, że są słabe i dlatego powinny być integralną częścią reżimu treningu siłowego, zamiast po prostu je uwalniać!

Czy nadal masujesz górne troczki, czy już zacząłeś je trenować? Przeczytaj artykuł, który pozwoli Ci spojrzeć z innej perspektywy na rolę górnych pułapek!!!

Istnieje silna kultura w obrębie fizjoterapii, aby obwiniać konkretną strukturę, czy to mięsień, więzadło, nerw, powięź itp. kiedy rzeczy są bolesne i bolesne dla naszych pacjentów. Mięsień Trapezius Górny jest jedną z takich struktur, która dostaje strasznie dużo winy, ale moim zdaniem niesprawiedliwie i nieprawidłowo.

Regularnie słyszę, jak fizjoterapeuci mówią pacjentom, że ten mięsień jest zbyt napięty lub "zbyt aktywny" i dlatego jest przyczyną ich bólu szyi lub ramion. Słyszę, jak wyjaśniają, jak mogą poczuć lub zobaczyć, że ten mięsień jest spięty i napięty, i wyjaśniają, jak należy go uwolnić, rozluźnić i rozciągnąć. Widzę też i słyszę, jak wielu terapeutów wybiera ćwiczenia, które mają pomóc w zmniejszeniu aktywności górnych troczków, skupiając się na dolnych troczkach, aby przywrócić równowagę między nimi.

Cóż, ja twierdzę, że potrzebne jest dokładnie odwrotne podejście.

Większość, jeśli nie wszystkie bolesne górne troczki, które widzę, są słabe i długie, a nie napięte i krótkie, i tak, mogą "czuć się" napięte, ale "czują się" w ten sposób, ponieważ są przeciążone z powodu bycia słabymi. Stąd nie musimy rozciągać ani masować tych mięśni, musimy wykonywać ćwiczenia wzmacniające, co dla niektórych jest zupełnie obce i sprzeczne z intuicją.

Twierdzę, że słabe, nieefektywne Upper Traps są często winowajcą wielu bólów ramion i szyi, i twierdzę, że większość Upper Traps należy wzmocnić dużo, dużo, dużo więcej.

Jednak najpierw przyjrzyjmy się anatomii i funkcji górnych więzadeł, aby lepiej je zrozumieć. Mięsień Trapezius jest dużym płaskim mięśniem, który znajduje się po bokach szyi i na górze barków. Jest to najbardziej powierzchowny mięsień górnej części pleców i biegnie od podstawy czaszki, wzdłuż szczytu barku, aż do środka pleców, patrz zdjęcie poniżej.

Mięsień ten jest powszechnie opisywany jako posiadający trzy oddzielne części: górne, środkowe i dolne włókna. Te części są często opisywane w podręcznikach jako mające różne funkcje w działaniu łopatki (scapula). Włókna dolne opisywane są jako ściskające łopatkę, włókna środkowe jako cofające ją, a włókna górne jako podnoszące i obracające ją ku górze.

Jest to jednak bardzo uproszczony sposób patrzenia na funkcję każdego mięśnia. Po pierwsze, żaden mięsień nie działa w izolacji, wszystkie mięśnie działają w synergii z innymi, a jeden mięsień z pewnością nie działa w odizolowanych częściach, mają tendencję do pracy jako całość, choć z niektórych części pracujących ciężej niż inni podczas różnych ruchów.

To, jak mięsień wpływa na ruch, nie wynika tylko z jego wlotów i początków, ale także z orientacji i kąta nachylenia jego włókien mięśniowych. To jest to, na co Johnson i Bogduk patrzyli na mięśniu Trapezius w swojej pracy z 1994 roku.

To, co znaleźli, podważyło powszechnie panujące przekonania i wyjaśnienia dotyczące funkcjonowania mięśnia Trapezius. Jednak pomimo tego, że artykuł ten ma już ponad 20 lat, wyniki te nadal nie są tak dobrze znane i nadal istnieje wiele mitów na temat trapezu.

Johnson i Bogduk stwierdzili, że kąt i orientacja górnych włókien mięśnia Trapezius nie są w stanie wytworzyć ŻADNEGO znaczącego uniesienia łopatki, gdy ramię jest w pozycji neutralnej. Wykazali oni również, że górne włókna potrzebują skoordynowanej pomocy dolnych i środkowych włókien, aby obrócić łopatkę w górę, podkreślając, że nie funkcjonują one w izolacji. Stwierdzili oni również, że mięsień Trapezius nie jest wystarczający do obracania i podnoszenia łopatki samodzielnie, zamiast tego, to jego sprzężone działanie z mięśniem Serratus Anterior ma miejsce.

Działanie mięśnia Serratus Anterior ciągnie łopatkę na boki wokół ściany klatki piersiowej przy około 30° uniesienia ramienia, kiedy to włókna dolnego mięśnia Trapezius zaczynają stawiać opór ruchowi, który następnie zaczyna powodować przechylenie łopatki w kierunku rotacji w górę. Po rozpoczęciu rotacji łopatki w górę, górne włókna mięśnia Trapezius dodatkowo wspomagają jej rotację w górę i uniesienie.

Włókna Trapeziusu górnego tylko wtedy naprawdę przyczyniają się do rotacji łopatki w górę i jej uniesienia, gdy ramię jest w lekkiej abdukcji!

Ten mało znany fakt, jak sądzę, ma duży wpływ na ćwiczenia i ruchy wykonywane przez fizjologów i trenerów, które mają wpływać na aktywność mięśni Trapezius. Na przykład, czy standardowe ćwiczenia typu "shrugging" lub "hitching", kiedy ramię jest w neutralnej pozycji, mają na celu górne przyczepy jako rotatory łopatki w górę? Wydaje się, że nie bardzo, jeśli w ogóle.

Cóż, tak jest, każdy kto wzruszał ramionami powie, że tak. Ale dopiero gdy ramię jest w abdukcji > 30° i łopatka już zaczęła się obracać, naprawdę zaczynają działać!

Kiedy ramię znajduje się w pozycji neutralnej, kolejną rzeczą, którą należy rozważyć, jest inny kluczowy mięsień dźwigacz łopatki, który pracuje - odpowiednio nazwany Levator Scapulae. Ponieważ jednak mięsień dźwigacz łopatki (Levator Scapulae) przyczepia się do przyśrodkowego bieguna górnego łopatki, powoduje on również rotację łopatki w dół, co zazwyczaj jest ruchem dokładnie przeciwnym do tego, który chcemy osiągnąć w przypadku wielu problemów z barkiem.

A co z badaniami pokazującymi nadmierną aktywność górnych troczków i sugerującymi, że musimy ją zmniejszyć w przypadku problemów z barkiem, jak na przykład badania Ann Cools et al 2007.

Cóż, tak bardzo jak naprawdę szanuję i podziwiam pracę Ann Cools i jej kolegów z Belgii, myślę, że w odniesieniu do górnego troczka mogą się mylić i częściowo winić za całą tę kulturę anty-górnego troczka w fizjoterapii.

Po pierwsze, te badania patrzą na aktywność górnego odcinka Trapezius za pomocą elektromiografii powierzchniowej lub EMG, co jest użytecznym narzędziem, a ja lubię badania EMG, ponieważ pomagają mi one w przepisywaniu ćwiczeń i rozumowaniu klinicznym, dając mi wgląd w poziom aktywności mięśni. Mają one jednak pewne problemy i nie są nieomylne, a informacje uzyskane z takich badań muszą być stosowane z ostrożnością.

Na przykład, pomimo procedur normalizacyjnych mających na celu ograniczenie efektu cross-talk pomiędzy innymi mięśniami przy stosowaniu urządzeń EMG, zawsze jest ich trochę, szczególnie w przypadku EMG powierzchniowego, i podejrzewam, że w punkcie często używanym do odczytywania aktywności górnej części mięśnia Trapezius, podnosi on również Levator Scapulae. Podejrzewam, że ten krzyżowy sygnał z Levator Scapulae może być przyczyną tak zwanych wysokich odczytów EMG z górnego trapezu.

Sądzę również, że odczyty EMG z Trapezu Górnego mogą być "błędnie interpretowane" jako wysokie lub "nadaktywne" u osób z bólem i dysfunkcją barku z powodu innego zapomnianego i przeoczonego działania tego mięśnia!

Podstawową rolą mięśnia Trapeziusu Górnego jest przenoszenie obciążeń z dala od szyi.

Większość włókien mięśniowych Trapeziusu Górnego przyczepia się do dystalnej trzeciej części obojczyka i ze względu na orientację tych włókien, kiedy się kurczą, obracają obojczyk w kierunku przyśrodkowym. Ta rotacja obojczyka silnie ściska staw mostkowo-obojczykowy, a jest to dość pożyteczne działanie.

W rzeczywistości jest to cholernie cudowne działanie i jest to prawdopodobnie najbardziej korzystne i często pomijane działanie górnych troczków.

Kompresja stawu mostkowo-obojczykowego przez górną część mięśnia Trapezius pozwala na przeniesienie sił i obciążeń z ramienia i barku z dala od szyi, przekazując je w dół przez obojczyk, do mostka, klatki żebrowej i szkieletu osiowego. Całkiem cholernie przydatne, i może dobrze wiedzieć o tym osobom z problemami z szyją?

Ilu fizjo daje ćwiczenia wzmacniające górne troczki dla tych z bólami lub problemami szyi?

Jak już mówiłem, prawie wszystkie górne troczki, które widzę klinicznie są długie i słabe, walcząc o efektywne obracanie łopatki w górę. To jest to zmaganie się słabego i zmęczonego mięśnia, który również uważam za przyczynę "nadaktywnych" odczytów na badaniach EMG.

Więc zamiast rozciągać, pocierać, szturchać obolałe i bolesne górne troczki, sprawmy by były silniejsze, bardziej sprężyste, bardziej wytrzymałe.

Wydaje mi się to po prostu głupie, by prosić mięsień, który chce podnosić i unosić łopatkę ORAZ odciąża szyję, by pracował mniej! Oczywiście, należy wzmocnić dolne troczki i Serratus Anterior, ale dlaczego nie wzmocnić również górnych troczków! W mojej opinii i doświadczeniu klinicznym, kiedy górne troczki stają się bardziej sprężyste, bardziej wytrzymałe, bardziej silne dzięki ćwiczeniom, wydaje się, że tylko pomagają tym, których widzę z bólami ramion i szyi, a nie przeszkadzają im.

Regularnie wykonuję ćwiczenia i ruchy z "naciskiem" na wzmocnienie górnych więzadeł u pacjentów z długotrwałymi problemami z szyją i ramionami, którzy próbowali już wszystkiego innego, jak terapia manualna, korekcja postawy, praca mankietów rotatorów, ustawienie łopatki itd... Z naprawdę dobrymi rezultatami.

Niektóre przykłady ćwiczeń, których używam to overhead shrugs patrz wideo poniżej (czasami wolę łokieć trochę bardziej zgięty, więc ramię nie jest zbyt wysoko w elewacji, jak to może być trochę niewygodne lub nieosiągalne w tych z subacromial ból lub sztywność).

Innym ćwiczeniem, które często stosuję, jest to, które nazwałem pieszczotliwie "Małpimi wzruszeniami". Wykonuje się je, trzymając ręce po bokach, a następnie przesuwając je w górę po bokach ciała, do wysokości pasa, tak aby łokcie były lekko zgięte w bok. Następnie proszę pacjenta, aby podnosił ręce z tej pozycji. To naprawdę celuje w mięsień dźwigacz górny, ponieważ łopatka jest już w lekkiej rotacji w górę, a ramię jest w ok. 30-45° abdukcji.

Teraz to tylko niektóre z ćwiczeń ukierunkowanych na górną pułapkę i nie mogą być odpowiednie dla wszystkich, a istnieją inne ćwiczenia ukierunkowane na górną pułapkę, takie jak Wall Slides, Face Pulls, a nawet stare dobre Y lub W windy, które zostały znalezione w badaniach EMG, aby uzyskać wysoką aktywność górnej pułapki.

Podsumowując, mam nadzieję, że dałem ci trochę jedzenia do myślenia o biednym starym mięśniu Upper Traps i że nie będzie tak szybko obwiniać ten biedny niezrozumiany mięsień dość często, i pomyśl dwa razy, zanim zanurkujesz tak szybko z masażem, rozciągnięciami lub igłami!

I mam nadzieję, że można zobaczyć , że faktycznie wzmocnienie i poprawa funkcji górnych pułapek może pomóc wiele problemów szyi i ramion i że może rozważyć dając Górna pułapka skoncentrowane ćwiczenia dla swoich pacjentów częściej.

Jak zawsze dzięki za przeczytanie.

Szczęśliwego zdrowego ćwiczenia

Top