Czy izometria jest cudowną bronią na zmniejszenie bólu w tendinopatii? W tym blogu omówimy skąd wziął się "trend" na izometrię i co mówią o tym dowody!

W 2015 roku Rio i wsp. zapoczątkowali pewien trend, kiedy przeprowadzili badanie cross-over na 6 siatkarzach z tendinopatią rzepki. Ich wyniki były zdumiewające - wszyscy gracze doświadczyli natychmiastowego zmniejszenia bólu ze średnio 7/10 w skali NRS do 0, a tylko jeden z 6 zgłosił pozostający ból o wartości 1- przez co najmniej 45 minut po skurczach izometrycznych. Protokół, który zastosowali to 5 zestawów z 45 sekundowym skurczem w maszynie do wyprostu nóg i wysiłkiem na poziomie 70% maksymalnego dobrowolnego wysiłku. Stwierdzili oni również, że izometria była w stanie zmniejszyć hamowanie korowe i wzrost siły o 19%. Porównali interwencję izometryczną z interwencją izotoniczną i efekty widoczne w grupie izometrycznej nie mogły być osiągnięte w grupie izotonicznej:

Ci sami autorzy wykonali badanie follow-up in-season z zawodnikami uprawiającymi skoki dwa lata później (Rio et al. 2017), w którym porównali program izometryczny i program izotoniczny do siebie. W tym badaniu wyniki były nieco bardziej niejednorodne w obu grupach z większym natychmiastowym zmniejszeniem bólu w grupie izometrycznej:

Ostatnie badanie Holden et al. (2019) przyjrzało się efektowi izometrii również w tendinopatii rzepki i nie znalazło żadnego efektu przeciwbólowego)

Jednak wysoki odsetek kobiet i stosunkowo wysoka średnia wieku jest nietypowa dla tendinopatii rzepki, która jest zazwyczaj chorobą młodych, skaczących mężczyzn. Więc może być tak, że diagnoza tendinopatii rzepki nie była prawidłowa w niektórych przypadkach. Teraz, podczas gdy te dwa badania zostały przeprowadzone dla tendinopatii rzepki, spójrzmy czy możemy przenieść te wyniki na inne ścięgna.

Patrząc na ścięgno Achillesa, Seth O'Neill et al. (2018) przeprowadzili badanie, w którym mieli grupę pacjentów z tendinopatią Achillesa wykonujących izometryczne skurcze zginaczy podeszwowych. Nie stwierdzili oni natychmiastowej ulgi w bólu ani poprawy wydajności ruchowej u pacjentów z tendinopatią Achillesa:

W badaniu przeprowadzonym przez Riel et al. (2018) sprawdzono wpływ izometrii, izotoniki i chodzenia na ból w przypadku plantar fasciitis. Stwierdzili, że nie było zmiany w bólu dla żadnej z grup przed do po ćwiczeniach:

Wreszcie, Coombes et al. (2016) przyjrzeli się izometrii na boczne nadkłykcie kości ramiennej. W ich badaniu skurcze izometryczne powyżej progu bólu pacjentów faktycznie zwiększyły ich poziom bólu po ćwiczeniach, podczas gdy skurcze izometryczne poniżej progu bólu pacjentów nie miały żadnego efektu w porównaniu do grupy kontrolnej

W innym badaniu Stasinopoulos et al. (2017) porównano trzy grupy ćwiczeń w leczeniu epicondylalgii bocznej: Jedna grupa wykonywała trening ekscentryczny, druga trening ekscentryczno-koncentryczny, a trzecia grupa łączyła trening ekscentryczno-koncentryczny z izometrią. Autorzy argumentowali, że większość czynności chwytnych wymaga izometrycznego skurczu zginaczy i prostowników nadgarstka, więc dodanie ćwiczeń izometrycznych do LE ma sens. Stwierdzili, że dodanie ćwiczeń koncentrycznych prowadziło do lepszych wyników w zakresie bólu, funkcji i siły uchwytu po 4 i 8 tygodniach:

Jednak czas obserwacji badania był raczej krótki i powinien wynosić przynajmniej 12 tygodni. Ponadto, w grupie izometrii łączonej wykonywano większą objętość ćwiczeń z dłuższym czasem pod napięciem, co może tłumaczyć lepsze wyniki.

Tak więc podczas gdy izometria nie jest z pewnością magiczną kulą, jaką rolę odgrywa w rehabilitacji tendinopatii? Przede wszystkim, izometria jest świetną opcją do rozpoczęcia ćwiczeń, jeśli wszystko inne jest zbyt bolesne - i nie ogranicza się to tylko do tendinopatii, ale także do innych schorzeń. Należy pamiętać, że muszą one postępować do ćwiczeń izotonicznych, ponieważ chcesz odzyskać funkcję mięśni w pełnym zakresie ruchu, a nie tylko 1 kąt. Należy więc przejść do ćwiczeń izotonicznych, gdy tylko pacjent jest w stanie tolerować obciążenia izotoniczne.
Co można wywnioskować z tych wszystkich badań jest to, że izometria wydaje się działać naprawdę dobrze w niektórych przedmiotach i może faktycznie pogorszyć rzeczy w innych przedmiotach. Aby utrzymać to w prostocie, spróbuj ich z pacjentem przed tobą i jeśli zareagują pozytywnie, wykonuj je dalej, jeśli nie, przejdź dalej.
Podczas gdy 45 minut ulgi w bólu może nie być celem, który jest ważny dla przeciętnego pacjenta, może to być przydatne dla sportowców jako rozgrzewka, aby zmniejszyć ból podczas następującej sesji ćwiczeń lub zawodów. Ćwiczenia izometryczne są również mniej męczące dla sportowców w sezonie w porównaniu do ćwiczeń izotonicznych. Można z pewnością spierać się, czy pożądane jest osiągnięcie krótkotrwałego zmniejszenia bólu w celu obciążenia bolesnego ścięgna podczas aktywności sportowej i czy w rzeczywistości może to prowadzić do szkodliwych efektów.