Tendinopatie mają wieloczynnikową etiologię, która nie jest dobrze poznana. Czynniki ryzyka są często rozdzielane na czynniki zewnątrzpochodne, a więc te działające na organizm z zewnątrz oraz czynniki wewnątrzpochodne, a więc wszystkie czynniki działające od wewnątrz organizmu. W swoim przeglądzie narracyjnym Peter Malliaras & Seth O'Neill (2017) omawiają 3 różne klasy czynników ryzyka. Zwracają uwagę na:

1) Czynniki związane z obciążeniem (extrinsic)

2) Czynniki biomechaniczne (intrinsic)

3) Inne czynniki indywidualne i systemowe (które mogą być również klasyfikowane jako wewnętrzne).

Czynniki zewnętrzne związane z obciążeniem

1) Obciążenie: obciążenia w cyklu rozciąganie-skracanie

Powtarzające się cykle rozciągania-skracania jednostki mięsień-ścięgno, takie jak chodzenie i bieganie w przypadku tendinopatii Achillesa lub skakanie w przypadku tendinopatii rzepki, są związane z tendinopatią. Obciążenie ścięgna może być w stanie wyjaśnić tylko część historii. Podczas biegania i submaksymalnego skakania obciążenie ścięgna Achillesa wynosi odpowiednio 6-8 i 8-10 razy więcej niż masa ciała, podczas gdy obciążenie podczas maksymalnego izometrycznego skurczu plantarflexion wynosi tylko 3,5 razy więcej niż masa ciała.
Z drugiej strony, obciążenie ścięgna rzepki podczas przysiadu jest zbliżone do skoku w dal z miejsca i wynosi odpowiednio 4,8-krotność masy ciała i 5,2-krotność masy ciała. Kluczową różnicą pomiędzy aktywnością szybką + duże obciążenie, a wolną + duże obciążenie, jak w przypadku rehabilitacji, jest szybkość odkształcania ścięgna. Podczas gdy w przysiadzie jest to około 1-2 razy ciężaru ciała na sekundę, to w skoku w dal jest to aż 40 razy ciężaru ciała na sekundę. To prawdopodobnie wyjaśnia, dlaczego tendinopatia jest związana z powtarzającymi się cyklami rozciąganie-skracanie, podczas gdy powolne i ciężkie obciążenie nie jest.

2) Kompresja:

W klasycznym badaniu Soslowky i wsp. (2002) manipulowali myszami w taki sposób, że jedna grupa miała powiększony dach nadkłykciowy (grupa E), inna grupa była przeciążana przez bieg z górki (grupa OV), a trzecia grupa miała zarówno zewnętrzną kompresję jak i przeciążenie połączone (grupa OVE/E). Wyniki tego badania wykazały, że sama kompresja nie prowadziła do patologii, ale kombinacja obciążeń ściskających i rozciągających była bardziej szkodliwa niż same obciążenia rozciągające.

3) Zmiana obciążenia

Najczęstszą przyczyną tendinopatii są błędy treningowe polegające na nagłych zmianach obciążenia. Obejmuje to wszelkie wahania intensywności, częstotliwości lub czasu trwania ćwiczeń lub kombinację wszystkich trzech czynników. Z tego powodu, tendinopatia jest często spotykana u sportowców w okresie przedsezonowym, po przerwie wakacyjnej. Jak wspomniano wcześniej, istotna jest zmiana rodzaju obciążeń magazynujących energię, ponieważ to one najbardziej obciążają ścięgno. Podczas zbierania wywiadu u pacjentów, u których podejrzewamy tendinopatię, należy zapytać o sesje biegowe, maratony lub podobne wydarzenia, czy kupili zegarek sportowy lub Fitbit, który zmotywował ich do większego wysiłku, przerwy przedsezonowe lub zmianę obuwia lub nawierzchni treningowej.

4) Parametry obciążenia

Wyższy czas trwania obciążenia, intensywność i częstotliwość są związane z bólem rzepki i tendinopatią Achillesa. Jest to zgodne z wynikami badań Magnussen et al. (2010), którzy stwierdzili, że powtarzające się intensywne obciążenia bez wystarczającej regeneracji mogą być czynnikiem ryzyka patologii ścięgna. Należy jednak pamiętać, że związek ten nie jest spójny i że zmiana obciążenia może być czynnikiem zakłócającym ten związek.

5) Czynniki biomechaniczne i nerwowo-mięśniowe (czynniki wewnętrzne):

Indywidualna biomechanika, w tym kinetyka i kinematyka ruchu, postawa stopy, elastyczność, wydolność nerwowo-mięśniowa i anatomia strukturalna mogą wpływać na ryzyko tendinopatii. Jednakże, związek pomiędzy biomechaniką a rozwojem tendinopatii jest niejasny. Jeśli chcesz przyjrzeć się poszczególnym artykułom, gorąco polecamy zacząć od tego przeglądu narracyjnego Malliaras & O'Neill (2017).
Ogólnie rzecz biorąc, wydaje się, że skrajności w biomechanice mogą być czynnikami ryzyka, na które warto zwrócić uwagę podczas rehabilitacji. Na przykład zarówno zwiększona, jak i zmniejszona zgięcie grzbietowe są opisywane jako czynniki ryzyka w rozwoju tendinopatii Achillesa. To samo dotyczy zarówno zwiększonej, jak i zmniejszonej elastyczności ścięgna udowego w przypadku tendinopatii rzepki.

Związek pomiędzy zmianami nerwowo-mięśniowymi a bólem jest jeszcze mniej jasny. W porównaniu z innymi regionami ciała i patologiami, badania przekrojowe nie pozwalają nam stwierdzić, czy zaburzenia nerwowo-mięśniowe, takie jak spadek siły, są konsekwencją bólu, czy też są czynnikiem ryzyka prowadzącym do bólu ścięgna.
Dla naszej rehabilitacji oznacza to, co następuje: podczas gdy dobry program obciążeniowy jest konieczny dla wszystkich pacjentów, interwencje ukierunkowane na czynniki biomechaniczne i zmiany nerwowo-mięśniowe mogą być konieczne dla niektórych pacjentów, którzy znajdują się na skrajnych krańcach spektrum. Podobnie jak w przypadku innych regionów ciała i przy wszystkich indywidualnych różnicach w postawie i ruchu pomiędzy poszczególnymi osobami, trudno jest naprawdę powiedzieć, która postawa lub ruch jest "wadliwy".
W końcu, jeśli założymy, że znaleźliśmy czynnik biomechaniczny lub nerwowo-mięśniowy, pojawia się pytanie, czy jesteśmy w stanie zmienić te czynniki poprzez terapię.

6) Czynniki indywidualne i systemowe (intrinsic factors):

Wiele czynników ogólnoustrojowych zostało powiązanych z tendinopatią, w tym wiek, wysoki poziom cholesterolu, otyłość i genetyka. Uważa się, że te ogólnoustrojowe czynniki ryzyka zmniejszają zdolność tkanki do tolerowania obciążenia, stopniowo zmieniając wydolność ścięgna, tak że dodatkowy spacer, szybkie przejście przez ulicę lub dzień spędzony w ogrodzie mogą być wystarczające do przeciążenia ścięgna wywołującego objawy. Czynniki ogólnoustrojowe mogą również odgrywać większą rolę w przypadku obustronnego zajęcia ścięgna lub w tendinopatiach, w których obciążenie wydaje się odgrywać mniejszą rolę, jak np. w tendinopatii pes anserinus. Co więcej, te czynniki systemowe w połączeniu z biomechaniką mogą wyjaśnić, dlaczego w podobnych warunkach obciążenia u niektórych sportowców rozwija się tendinopatia, a u innych nie. Wreszcie, czynniki poznawcze i emocjonalne, takie jak lęk, przekonania na temat choroby i zachowania unikające strachu mogą wpływać na odczuwanie bólu przez daną osobę i nie powinny być lekceważone.
The envelope of function Scotta Dye pięknie podsumowuje czynniki ryzyka zaangażowane w etiologię bólu ścięgien:

Tak więc obwiednia funkcji to rozkład obciążenia/częstotliwości, który definiuje bezpieczny lub homeostatyczny zakres akceptacji obciążenia. Jeśli więc kombinacja obciążenia i częstotliwości przekracza obwiednię funkcji, prowadzi to do patologii. Interesujące jest również to, że nieoptymalne obciążenie może prowadzić do efektów nieużywania, co, jak wiemy, stanowi szczególny problem w przypadku ścięgien. Peter Malliaras dodaje, że biomechanika może bezpośrednio wpływać na obciążenie na tym wykresie. Z boku czynniki systemowe i indywidualne będą miały wpływ na indywidualną skłonność do rozwoju bólu.

W porządku, to był nasz blog na temat czynników ryzyka dla tendinopatii. Mamy nadzieję, że podobało Ci się czytanie go! Jeśli kochasz ścięgna i chciałbyś dowiedzieć się więcej na ten temat, sprawdź nasze wideo na temat 7 absolutnie kluczowych faktów o ścięgnach, których nie znałeś. Jak zawsze, dziękujemy za lekturę!