• 9 sierpnia 2022

Urazy związane z bieganiem (Running-related injuries - RRIs) są częste wśród biegaczy. Roczny wskaźnik urazów związanych z bieganiem waha się od 24 do 65%, przy czym najczęściej kontuzjowanym stawem jest kolano (van Gent et al. 2007). Wśród biegaczy trenujących do maratonu odnotowano nawet 90% odsetek urazów (Franke i wsp. 2019). Większość (około 80%) urazów biegowych wynika z nadmiernej eksploatacji, przy braku wyraźnego zdarzenia urazowego.

Zachowania aktywności fizycznej biegaczy w okresie kontuzji

Ponieważ wielu biegaczy doznaje kontuzji, często zdarza się, że biegacze nie są w stanie biegać w tym okresie lub podczas powrotu do zdrowia po kontuzji czy w trakcie rehabilitacji.
Czy w tym okresie biegacze angażują się w inne metody treningowe, takie jak jazda na rowerze czy pływanie, aby utrzymać swoją sprawność? Ostatnie badania przeprowadzone przez Davis et al. (2020) wykazały, że tak nie jest.

W badaniu wzięło udział 49 biegaczy rekreacyjnych, których obserwowano przez rok. Wszyscy biegacze otrzymali monitory aktywności, aby śledzić ich codzienny poziom aktywności, a także wypełniali cotygodniowe ankiety dotyczące bólu i poziomu wytrenowania. W tym badaniu definicją urazu biegacza była niezdolność do treningu przez co najmniej trzy sesje w ciągu tygodnia.


W porównaniu z tygodniami bez kontuzji, biegacze angażowali się w kilka minut umiarkowanej lub energicznej aktywności dziennie, jeśli mieli kontuzję. Na podstawie wyników tego badania wydaje się, że biegacze nie zastępują straconego czasu na bieganie innymi ćwiczeniami, aby utrzymać poziom sprawności fizycznej.

Najważniejsze wnioski z tego badania

Jako terapeuci powinniśmy być świadomi zachowań związanych z aktywnością fizyczną kontuzjowanych biegaczy w okresie, w którym nie mogą oni biegać. Wydaje się, że biegacze niechętnie angażują się w inne formy treningu, gdy nie biegają.

Ważne jest, aby zachęcać biegaczy do utrzymywania sprawności sercowo-naczyniowej za pomocą wielu mało obciążających sposobów treningu krzyżowego (np. pływanie, jazda na rowerze, ćwiczenia z ciężarem własnego ciała) i utrzymywania ich w ruchu, zamiast siedzącego trybu życia.

Aktywność przynosi wiele fizycznych i psychicznych korzyści i może być korzystna dla kontuzjowanego biegacza, gdy czuje się on osłabiony przez kontuzję. Podejście polegające wyłącznie na odpoczynku nie jest korzystne, a regularne zaangażowanie w treningi przekrojowe umożliwi biegaczom powrót do poziomu sprzed kontuzji i wczesny powrót do biegania.

Ten artykuł pochodzi z naszego kursu online Running Rehab - From Pain to Performance. Aby dowiedzieć się więcej na temat postępowania z biegaczami z kontuzjami, w tym początkowej rehabilitacji, zarządzania obciążeniem, treningu siłowego i ponownego treningu biegowego, sprawdź nasz kompleksowy kurs online Running Rehab z dostępem do wszystkich informacji związanych z rehabilitacją urazów biegowych.

Wielkie dzięki za przeczytanie!

Zdrowie,

Benoy Mathew,

Specjalista fizjoterapeuta kończyn dolnych

Twórca (Kurs Odwyku Biegowego)

Referencje

Van Gent RN, Siem D, van Middelkoop M, Van Os AG, Bierma-Zeinstra SM, Koes BW. Incidence and determinants of lower extremity running injuries in long distance runners: a systematic review. British journal of sports medicine. 2007 Aug 1;41(8):469-80.

Franke TP, Backx FJ, Huisstede BM. Running themselves into the ground? Incidence, prevalence, and impact of injury and illness in runners preparing for a half or full marathon. journal of orthopaedic & sports physical therapy. 2019 Jul;49(7):518-28.

Davis JJ, Gruber AH. Injured Runners Do Not Replace Lost Running Time with Other Physical Activity. Medycyna i nauka w sporcie i ćwiczeniach. 2019 Dec 23.

Top