• 9 sierpnia 2022

Wstęp

Skurcze mięśni związane z wysiłkiem fizycznym (Exercise Associated Muscle Cramps - EAMC) są jednym z najczęstszych schorzeń wymagających pomocy medycznej w trakcie lub bezpośrednio po zawodach sportowych. EAMC są szczególnie częste w zawodach wytrzymałościowych, takich jak maratony, a ich etiologia jest słabo poznana. Badania wykazały, że częstość występowania EAMC wynosi 18% podczas maratonu szosowego i 41% podczas ultramaratonu na dystansie 56 km. Jest to jeden z głównych powodów, dla których niedoświadczeni biegacze nie kończą maratonu.

Prezentacja i proponowana etiologia

EAMC mają typowy obraz kliniczny wynikający z intensywnego i długotrwałego wysiłku fizycznego i występują zwykle w mięśniach narażonych na wysokie zapotrzebowanie na skurcz podczas wysiłku. Pierwszą i najbardziej popularną hipotezą dotyczącą etiologii EAMC była teoria odwodnienia i zubożenia elektrolitowego, w rzeczywistości większość biegaczy nadal wierzy, że spożycie sodu podczas ćwiczeń wytrzymałościowych zapobiega wystąpieniu skurczów mięśni. Opiera się ona na tradycyjnym poglądzie na temat skurczów mięśni związanych z wysiłkiem fizycznym, który przypisuje je odwodnieniu i utracie elektrolitów, takich jak sód i potas (których banany zawierają pod dostatkiem) w wyniku długotrwałego pocenia się. Badanie przeprowadzone wśród 344 sportowców wytrzymałościowych wykazało, że 75% uważa, że przyjmowanie dodatkowej ilości sodu może pomóc w zapobieganiu skurczom mięśni (McCubbin i in., 2019).

Tak więc, czy to prawda, że skurcze mięśni wynikają z braku równowagi elektrolitowej?

Ostatnie badanie przeprowadzone przez Martinez-Navarro i wsp. (2020) porównało zmienne odwodnienia, elektrolity w surowicy i markery surowicy uszkodzenia mięśni pomiędzy biegaczami, którzy cierpieli na EAMC i biegaczami, którzy nie cierpieli na EAMC w maratonie drogowym.

W badaniu wzięło udział 98 maratończyków. Przed i po wyścigu pobrano próbki krwi i moczu oraz zmierzono masę ciała. W badaniu 88 biegaczy ukończyło maraton, a u 20 z nich rozwinęło się EAMC (24%) w trakcie lub bezpośrednio po wyścigu. Zmiana masy ciała, ciężar właściwy moczu po wyścigu oraz stężenie sodu i potasu w surowicy nie różniły się między osobami odczuwającymi skurcze i nie odczuwającymi ich.

Z kolei biegacze, którzy doznali EAMC wykazywali istotnie wyższy poziom kinazy kreatynowej i dehydrogenazy mleczanowej (LDH) po biegu. Różnica w odsetku biegaczy, którzy włączyli do swojego treningu kondycję siłową zbliżyła się do poziomu istotności statystycznej.

Dlatego też biegacze, którzy doznali EAMC nie wykazywali większego stopnia odwodnienia i wyczerpania elektrolitów po maratonie, ale wykazywali znacząco wyższe stężenia biomarkerów uszkodzenia mięśni. Ponadto 48% osób, które nie odczuwały skurczów, zgłosiło regularny trening oporowy kończyn dolnych, w porównaniu z 25% osób odczuwających skurcze.

Najważniejsze wnioski z tego badania

Wbrew powszechnemu przekonaniu, biegacze cierpiący na EAMC nie wykazują większego stopnia odwodnienia i wyczerpania elektrolitów po zawodach wytrzymałościowych, takich jak maraton, ale wykazują znacznie wyższe stężenie biomarkerów uszkodzenia mięśni. Wydaje się, że skurcze występują w mięśniach, które są zmęczone do granic możliwości i może to być strategia ochronna organizmu, mająca na celu zapobieżenie dalszym uszkodzeniom mięśni. Co więcej, regularny trening siłowy kończyn dolnych może mieć działanie ochronne, zmniejszające częstość występowania EAMC.

Tak więc, zamiast jeść dużo bananów przed zawodami, regularny trening siłowy może być lepszą strategią w zmniejszaniu częstości występowania skurczów u biegaczy długodystansowych.

Ten artykuł pochodzi z naszego kursu online Running Rehab - From Pain to Performance. Aby dowiedzieć się więcej na temat postępowania z kontuzjowanymi biegaczami, w tym początkowej rehabilitacji, zarządzania obciążeniem, treningu siłowego i ponownego treningu biegowego, sprawdź nasz kompleksowy kurs online Running Rehab z dostępem do wszystkich informacji związanych z rehabilitacją kontuzji biegowych.

Top