Jesson et al (2020)

Obwodowy ból neuropatyczny jest powszechny, a jego częstość występowania w populacji szacuje się na 6,9%-10%. Obecnie leczenie tego schorzenia w dużej mierze opiera się na farmakologii, jednak z umiarkowanym skutkiem. Celem tego przeglądu narracyjnego było opisanie aktualnych dowodów dotyczących fizykoterapii u pacjentów z neuropatią obwodową wywołaną chemioterapią (CIPN) i bólem promieniującym.

Fizjoterapia w przypadku neuropatii obwodowej wywołanej chemioterapią

Kluczowe mechanizmy w rozwoju CIPN obejmują zaburzenie mikrotubul, mitotoksyczność i odpowiedź neuroimmunologiczną. U chorych występuje ból lub kombinacja drętwienia, mrowienia, uczucia gorąca lub zimna. W niniejszym przeglądzie opisano wyżej wymienione objawy pod zbiorczym terminem "ból w CIPN".

Zapobieganie CIPN

W kilku badaniach badano prewencyjny efekt dominujących ćwiczeń fizycznych. Jednak do chwili obecnej nie stwierdzono znaczących efektów.

Leczenie CIPN

Niektóre badania sugerują złagodzenie objawów dzięki ćwiczeniom. Badania były małe i obarczone umiarkowanym lub wysokim ryzykiem błędu, co oznacza, że konieczne są dalsze badania w celu potwierdzenia tej hipotezy.

Wpływ na QOL

Efekty wyglądają podobnie jak w przypadku leczenia CIPN. Chociaż w tej dziedzinie konieczne jest przeprowadzenie jeszcze większej ilości badań.

Fizjoterapia bólu radikularnego

Ból promieniujący powstaje na skutek mechanicznego lub chemicznego podrażnienia nerwów rdzeniowych lub korzeni nerwowych, głównie szyjnych i lędźwiowych. Historia naturalna jest korzystna u dwóch trzecich pacjentów. Częstą przyczyną są przepukliny dysków, stenoza kanału kręgowego i spondylolisteza. Wydawać by się mogło, że objawy wystąpią w odpowiednim dermatomie, jednak ból pozadermatomalny jest częściej regułą niż wyjątkiem.

Stabilizacja i kontrola motoryczna

W porównaniu do braku lub minimalnej opieki (takiej jak TENS), ćwiczenia stabilizacji kręgosłupa i/lub kontroli motorycznej zapewniają pewne korzyści. Chociaż większość badań donosi o wspomnianej korzyści, ta klinicznie istotna różnica zniknęła w jedynym badaniu z niskim ryzykiem błędu systematycznego (Hahne i wsp. 2017).

Z: Jesson i wsp. (2020), "Pain Reports

Kiedy ćwiczenia stabilizacyjne i kontroli motorycznej są porównywane z bardziej merytoryczną opieką (taką jak ćwiczenia ogólne), nie ma dowodów na to, że jedno jest lepsze od drugiego.

Z: Jesson et al (2020), Pain Reports

Interwencje ukierunkowane na neuronalną wrażliwość mechaniczną

"Techniki fizjoterapeutyczne zajmujące się mechanosensytywnością neuronów obejmują specyficzne ruchy nerwów obwodowych w stosunku do otaczających je tkanek (suwaki i napinacze neuronalne) techniki interfejsowe, które są skierowane na tkankę otaczającą nerw."

Z: Jesson et al (2020), "Pain Reports

Podobnie jak w przypadku ćwiczeń stabilizacyjnych i kontroli motorycznej, techniki te przyniosły dodatkowe korzyści w porównaniu z brakiem lub minimalną opieką. W porównaniu z istotnym leczeniem, wyniki były mieszane z dużym zakresem prawdopodobnych rezultatów. Wniosek ten jest zbieżny z niedawnym przeglądem systematycznym (Su i Lim 2016).

Z: Jesson i wsp. (2020), "Pain Reports

Wpływ fizjoterapii na niepełnosprawność w bólu promieniowym

Tendencje dotyczące skuteczności fizjoterapii w odniesieniu do bólu i niepełnosprawności były podobne, chociaż niepełnosprawność zmniejszyła się w mniejszym stopniu. Kiedy niepełnosprawność ulega poprawie, poprawia się również ból. Kiedy ból się poprawiał, niepełnosprawność niekoniecznie była lepsza.

Referencje:

Jesson et al (2020): https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33490836/