• 2 lipca 2022

De Vos i wsp. (2021) opublikowali nowe wytyczne dotyczące multidyscyplinarnego postępowania w tendinopatiach ścięgna Achillesa. Jeśli chcesz poznać najważniejsze elementy dokumentu dotyczące fizykoterapii, czytaj dalej.

Czynniki ryzyka i prewencja pierwotna

Holenderskie wytyczne multidyscyplinarne dotyczące tendinopatii Achillesa

"Obecnie nie ma wystarczającej wiedzy na temat modyfikowalnych i niemodyfikowalnych czynników ryzyka wystąpienia tendinopatii Achillesa."

Należy rozważyć poinformowanie osób z tendinopatią kończyn dolnych w wywiadzie, które chciałyby zwiększyć obciążenie treningowe, o ryzyku wystąpienia tendinopatii Achillesa.

• Stopniowa rozbudowa treningu (rodzaj, częstotliwość, intensywność, wielkość)
  • Ukierunkowane ćwiczenia wzmacniające mięśnie łydek przed sezonem
  • W zimie nosić wystarczająco ciepłą odzież
  • Unikać antybiotyków fluorochinolonowych, jeśli są dostępne alternatywy

Diagnoza

Porcja środkowa

na podstawie następujących wyników:

• Objawy 2-7 cm proksymalnie od wstawki
  • Bolesne przy obciążeniu
  • Miejscowe zgrubienie ścięgna w połowie odcinka (może nie występować przy krótkim czasie trwania objawu)
  • Ból przy palpacji

Insertional

na podstawie następujących ustaleń:

• Objawy w obrębie 2 cm proksymalnie od wstawki
  • Bolesne przy obciążeniu
  • Miejscowe zgrubienie w środkowej części ścięgna (może nie występować przy krótkim czasie trwania objawu)
  • Ból przy palpacji

Należy rozważyć wykonanie badań obrazowych, jeśli objawy nie spełniają wszystkich czterech kryteriów, gdy mamy do czynienia z nieoczekiwanym przebiegiem objawów lub gdy rozważany jest zabieg operacyjny.

Dostępne opcje obejmują:

• MRI stawu skokowego
  • Ultrasonografia ścięgna
  • Zdjęcie rentgenowskie kości piętowej

Upewnij się, że pamiętasz to stwierdzenie:

Leczenie

Należy rozważyć zastosowanie kwestionariusza VISA-A do oceny postępu lub regresji leczenia. Poinformuj pacjenta, że w perspektywie krótkoterminowej nie należy spodziewać się poprawy lub jest ona ograniczona.

Elementy leczenia:

• Edukacja na temat stanu zdrowia, rokowania
  • Uwzględnienie czynników psychologicznych
  • Wskazówki dotyczące obciążenia: tymczasowe zaprzestanie lub zastąpienie czynności wywołujących ból
  • Stopniowe zwiększanie aktywności
  • Kontrola aktywności za pomocą skali bólowej i odpowiednie dostosowanie.
  • Przynajmniej 12 tygodni wzmacniania łydek
  • Forma ćwiczeń powinna być dostosowana do danej osoby (płaska powierzchnia na początek w przypadku dolegliwości wstawkowych)

Jeśli te podstawowe komponenty nie przynoszą wystarczającej ulgi. Można rozważyć następujące opcje:

• ESWT
  • Inne metody pasywne: szyna nocna, wkładki, suplementy kolagenowe, ultradźwięki, masaże przez tarcie, laseroterapia, terapia światłem, terapia iniekcyjna, akupunktura

Należy zachować ostrożność przy stosowaniu NLPZ i zastrzyków z kortykosteroidów.

Prognoza

"Większość pacjentów wraca do zdrowia, ale istnieje szansa, że objawy mogą utrzymywać się w dłuższej perspektywie (co najmniej do 10 lat, przy czym 23-37% ma utrzymujące się objawy), pomimo leczenia."

Osiemdziesiąt pięć procent sportowców wraca do sportu - powrót do sprawności jest nieznany.

Upewnij się, że pacjent wie, że nie możesz podać długoterminowej prognozy, ponieważ te czynniki są niezidentyfikowane.

Powtarzalność

Przed pełnym powrotem do sportu należy poświęcić wystarczająco dużo czasu (miesiące) na aktywną działalność. Szybki powrót do sportu (w ciągu kilku dni) jest związany z większą liczbą nawrotów. Należy stopniowo zwiększać wysiłek fizyczny, także po powrocie do zdrowia, jeśli pacjent miał okres względnej bezczynności. Należy rozważyć kontynuację terapii ruchowej dla łydki - również po powrocie do zdrowia.