• 22 maja 2022

Louw et al (2020)

Ból przewlekły stanowi coraz większy problem. Jednym z elementów całościowego leczenia jest edukacja pacjentów i świadczeniodawców na temat bólu. W 2012 roku Międzynarodowe Stowarzyszenie Badania Bólu (IASP) opublikowało wytyczne dotyczące edukacji w zakresie bólu dla wszystkich pracowników służby zdrowia. Wytyczne te kładą nacisk na wielodyscyplinarny biopsychospołeczny model bólu w celu skutecznego leczenia.

Co to jest

Często stosowaną interwencją jest edukacja w zakresie neurobiologii bólu (PNE). Wyjaśnia ona pacjentom złożone procesy biologiczne za pomocą łatwych do zrozumienia metafor, przykładów i obrazów. Celem jest zmiana przekonań na temat bólu i zmniejszenie zagrożeń, co sprawia, że pacjenci są bardziej pewni siebie podczas ćwiczeń. To z kolei zmniejszyłoby unikanie strachu i katastrofizowanie bólu, redukując ból i niepełnosprawność.

Co to daje?

Jednakże, PNE jako samodzielna terapia często nie daje znaczących klinicznie rezultatów w zakresie bólu i niepełnosprawności. Jednak poprawa w zakresie lęku przed ruchem i katastrofizowania bólu jest widoczna w odosobnieniu. Wiedząc o tym, PNE powinien być postrzegany jako uzupełnienie interwencji opartych na ruchu.

Interwencje oparte na ruchu

Dowody mechanistyczne stojące za ćwiczeniami w poprawie uporczywego bólu są obiecujące. Znanych i proponowanych jest kilka mechanizmów. Aktywacja endogennych systemów hamujących w ośrodkowym układzie nerwowym, zmniejszenie pobudliwości ośrodkowej, zmiana ekspresji kanałów jonowych w nocyceptorach i wiele innych mechanizmów zostało szeroko przebadanych. Odpowiedni rodzaj ćwiczeń i dawkowanie pozostają nieuchwytne, nie umniejszając faktu, że ruch jest kluczowy.

Ostrożnie

Różne bierne interwencje, takie jak PNE, przezskórna elektryczna stymulacja nerwów (TENS) i terapia manualna, powinny być stosowane z ostrożnością. Mogą one wzmocnić u pacjenta błędne biomedyczne przekonania na temat bólu. Odpowiednio zastosowane, mogą ułatwić interwencje oparte na ruchu.

Fizykoterapeuci są na pierwszej linii frontu w leczeniu bólu. Odpowiednia edukacja na temat bólu powinna być obowiązkowym elementem programu nauczania. Postawa i przekonania klinicysty dotyczące bólu mogą mieć pośredni wpływ na pacjenta.

"Nadszedł czas dla pracowników służby zdrowia, aby osiągnąć konsensus w celu zwiększenia wykorzystania niefarmakologicznych i opartych na ruchu podejść do zarządzania bólem w całej multidyscyplinarnej sieci dostawców usług zdrowotnych".

Odnośnik .

Louw et al (2020): https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33076759/