• 9 sierpnia 2022

Ladenhauf et al (2020)

Epidemiologia

OSD jest częstym schorzeniem przedniego przedziału kolana u aktywnych dzieci w wieku 10-15 lat. Istnieją różne teorie dotyczące epidemiologii. Dwie najważniejsze z nich mówią o zapaleniu spowodowanym powtarzającym się tarciem ścięgna rzepki o guzowatość kości piszczelowej. W wyniku tego dochodzi do niewielkich złamań awulsyjnych, co prowadzi do bólu i obrzęku.

Druga teoria mówi, że nie tyle chodzi o złamania awulsyjne, ale raczej o ścięgno rzepki i otaczające je struktury, które powodują u dziecka ból i obrzęk w tym obszarze.

Historia

Istnieje kilka znanych czynników ryzyka, podzielonych na czynniki modyfikowalne i niemodyfikowalne:

Czynniki niemodyfikowalne obejmują:

• płeć męską
  • ustawienie rzepkowo-udowe (patellofemoral alignment)
  • etap wzrostu kości piszczelowej.

Czynniki modyfikowalne obejmują:

• wyższą masę ciała i/lub BMI
  • cotygodniowy trening
  • napięcie ścięgien, łydek i mięśnia czworogłowego uda
  • zmniejszona stabilność rdzenia.

Diagnoza może opierać się wyłącznie na dokładnym wywiadzie i badaniu, często nie jest wymagane wykonanie zdjęcia rentgenowskiego. Można wykonać zdjęcie rentgenowskie, aby wykluczyć ewentualne wolne kosteczki słuchowe i wykluczyć inne schorzenia.

Pacjenci z OSD mówią o nasilających się objawach przy obciążaniu kolana, co odzwierciedla fizyczne obciążenie bulwy kości piszczelowej. Dotyczy to takich czynności jak skakanie, bieganie, kucanie i kopanie.

Ewentualne zgrubienie i tkliwość ścięgna rzepki może dodatkowo zwiększyć podejrzenia. Na koniec należy ocenić całą kończynę dolną pod kątem siły i napięcia mięśni.

Leczenie

Leczenie OSD opiera się obecnie głównie na rozumowaniu klinicznym i opinii ekspertów, ponieważ nie dysponujemy dużą ilością danych. Zalecane strategie obejmują modyfikację aktywności, przerywanie czynności prowokujących, ćwiczenia, trening elastyczności napiętych mięśni, trening stabilności rdzenia, NLPZ i/lub lód. Ćwiczenia uwzględnione w ostatnim badaniu Rathleffa (ref.) obejmowały izometryczne wyprosty nóg, przysiady na ścianie, przysiady z ciężarem ciała, wypady i mostki na ścięgnach.

Zastrzyki z kortykosteroidów nie są zalecane.

Referencje

Ladenhauf i wsp. (2020): https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31714260/