Ból pięty jest często spotykanym urazem u biegaczy rekreacyjnych. Istnieje wiele przyczyn bólu pięty u biegaczy, a najczęstszą przyczyną jest zapalenie powięzi podeszwowej lub fasciopatia podeszwowa. Powięź podeszwowa jest odpowiednim określeniem, ponieważ nie jest to stan zapalny. Czynniki ryzyka obejmują ograniczone zgięcie grzbietowe stawu skokowego, zwiększony wskaźnik masy ciała, długotrwałe przebywanie w pozycji stojącej oraz niedawne zwiększenie objętości treningu lub prędkości biegu u biegaczy. Plantar fasciitis występuje zarówno u osób uprawiających sport, jak i prowadzących siedzący tryb życia. Przy odpowiednim leczeniu, u 80% pacjentów z zapaleniem powięzi podeszwowej następuje poprawa w ciągu 12 miesięcy. Szczyt zachorowań przypada na wiek od 40 do 60 lat.

Diagnoza:

Klasyczne oznaki i objawy zapalenia powięzi podeszwowej to ból w okolicy guzka przyśrodkowego w miejscu przyczepu ścięgna podeszwowego, ból nasilający się przy porannym wstawaniu oraz przy wstawaniu po długich okresach bezczynności. Częstość występowania Plantar Fasciitis u biegaczy waha się od 4,5 do 10% i stanowi trzeci najczęściej występujący uraz układu mięśniowo-szkieletowego związany z bieganiem w przeglądzie systematycznym przeprowadzonym przez Lopes et al. (2012).

Wysoka częstość występowania PF u biegaczy nie jest zaskakująca, jeśli weźmie się pod uwagę rolę powięzi podeszwowej i łuku podłużnego w absorpcji siły związanej z biegami długodystansowymi.

Badanie fizykalne:

W badaniu palpacyjnym, pacjent będzie wrażliwy na dotykanie proksymalnej wstawki powięzi podeszwowej w przednio-przyśrodkowej części kości piętowej. W tym przypadku przydatny jest test wiatrówkowy, który jest opisany na poniższym filmie:

Pozytywny wynik to ból pięty, który jest odtwarzany przez wymuszone zgięcie grzbietowe palców w stawach śródstopno-paliczkowych przy ustabilizowanej kostce. De Garceau et al. (2003) wykazują specyficzność 100% i czułość 32%.

Diagnostyka różnicowa:

Istnieje wiele przyczyn przewlekłego bólu pięty u biegaczy i ważne jest, aby być świadomym innych patologii w tym obszarze, jak przedstawiono na poniższym rysunku:

Kluczowe diagnozy różnicowe w populacji biegaczy, obejmują stłuczenie poduszki tłuszczowej w pięcie, złamanie kości piętowej i zapalenie kaletki podbarkowej. Złamania kości piętowej mogą objawiać się miejscową tkliwością i zazwyczaj występują po urazie lub gwałtownym wzroście objętości treningu lub prędkości. Retrocalcaneal bursitis objawia się dyskomfortem ścięgna Achillesa i jest zlokalizowane w bardziej tylnej pozycji. W następnym 5-minutowym filmie omówię bardziej szczegółowo diagnostykę różnicową:

Wnioski:

W przypadku niepewnej diagnozy lub gdy pacjent zgłasza się z uporczywym bólem pięty, przez ponad 3 miesiące lub gdy objawy się pogarszają, zalecana jest diagnostyka obrazowa w celu potwierdzenia diagnozy i wykluczenia innych różnic. Jako terapeuta zajmujący się biegaczami, ważne jest, aby być świadomym wielu przyczyn bólu pięty i kluczowych diagnoz różnicowych, innych niż plantar fasciitis.

Ten artykuł pochodzi z naszego kursu online Running Rehab - From Pain to Performance. Aby dowiedzieć się więcej na temat leczenia urazów stóp i kostek związanych z bieganiem, w tym plantar fasciitis, sprawdź nasz kompleksowy kurs online Running Rehab z dostępem do wszystkich informacji na temat wstępnej oceny i leczenia wszystkich urazów związanych z bieganiem.
Jeśli chciałbyś obejrzeć kolejny darmowy webinar na temat bólu biodra u biegaczy, zapisz się poniżej!

Wielkie dzięki za przeczytanie!

Benoy Mathew,

Specjalista fizjoterapii kończyn dolnych

Twórca (Kurs Odwyku Biegowego)

Referencje:

De Garceau D, Dean D, Requejo SM, Thordarson DB. The association between diagnosis of plantar fasciitis and Windlass test results. Foot & ankle international. 2003 Mar;24(3):251-5.

Lopes AD, Hespanhol LC, Yeung SS, Costa LO. What are the main running-related musculoskeletal injuries? Sports medicine. 2012 Oct;42(10):891-905.