• 9 sierpnia 2022

Mało który temat z zakresu układu mięśniowo-szkieletowego jest tak szeroko komentowany w mediach jak przepuklina krążka międzykręgowego i prawdopodobnie każda osoba zna członka rodziny lub sąsiada, u którego wystąpiła przepuklina. Jednocześnie rozpowszechniono wiele błędnych przekonań na ten temat, a wielu pacjentów cierpiących na bóle w dolnej części pleców obawia się, że doszło u nich do przepukliny dysku. Postanowiliśmy zebrać wyniki badań dotyczących przepukliny krążka międzykręgowego w odcinku lędźwiowym, aby oddzielić fakty od fikcji:

Anatomia krążka międzykręgowego

Krążek międzykręgowy składa się z mocnej tkanki włóknistej, która ma za zadanie pochłaniać wstrząsy i jest mocno zakotwiczona w kręgach powyżej i poniżej przez blaszki końcowe kręgów. Ponadto, jest on otoczony silnymi więzadłami, więc nie ma absolutnie żadnej możliwości, aby dysk mógł się ześlizgnąć.

Przepukliny krążka międzykręgowego

Przepukliny są szeroko definiowane jako zlokalizowane lub ogniskowe przemieszczenie materiału dysku poza granice przestrzeni międzykręgowej dysku. Materiałem dysku może być jądro miażdżyste, chrząstka, fragmenty kości apofialnej, tkanka pierścieniowa lub dowolna ich kombinacja. Po pierwsze, obecność tkanki dyskowej wykraczającej poza krawędzie apofisów pierścieniowych na całym obwodzie dysku nazywana jest "wybrzuszeniem" i nie jest uznawana za formę przepukliny.

Wyróżnia się 3 kategorie przepuklin krążka międzykręgowego: O wypuklinie dysku mówimy wtedy, gdy największa odległość między krawędziami materiału dysku znajdującymi się poza przestrzenią dyskową - a więc linia D - jest mniejsza niż odległość między krawędziami podstawy tego materiału dysku znajdującymi się poza przestrzenią dyskową, co przedstawia linia B.

W ekstruzji linia D jest większa od linii B:

A w sekwestracji - która jest podklasą ekstruzji dysku - wyciśnięty materiał dysku nie ma ciągłości z dyskiem wyjściowym:

Częstość występowania przepuklin dyskowych u osób zdrowych

Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że wypukliny dysków są bardzo częste, również u osób zdrowych. Słynne badanie Brinjikij i wsp. (2015) wykazało, że prawie jedna trzecia zdrowych 20-latków ma wypuklinę dysku. Liczby te rosną wraz z wiekiem aż do 43% w wieku 80 lat, a więc prawie co druga osoba bez bólu w dolnej części pleców ma przepuklinę dysku. Wypukłości dysków są jeszcze bardziej powszechne - 84% osób w wieku 80 lat. Więc nawet jeśli badanie rezonansem magnetycznym wykaże wybrzuszenie lub wystający dysk, należy zdać sobie sprawę, że takie wyniki są całkowicie normalne i przypominają "siwe włosy od środka". Ból jest złożony i nie da się go wyjaśnić samym badaniem MRI.

Jakie są czynniki ryzyka wystąpienia przepukliny krążka międzykręgowego w odcinku lędźwiowym?

Zobaczmy, co mówią dowody na temat czynników ryzyka hospitalizacji z powodu przepukliny dysku lędźwiowego podrażniającej korzeń nerwowy:
W chińskim badaniu Zhang i wsp. (2009) podają, że zdecydowanie największym czynnikiem ryzyka była historia rodzinna, a więc predyspozycje genetyczne. Następnie obciążenie odcinka lędźwiowego kręgosłupa podczas pracy i ciężka praca, podczas gdy regularne ćwiczenia fizyczne i spanie na twardym łóżku działały ochronnie. Ponadto badanie przeprowadzone na szwedzkich pracownikach budowlanych (Wahlström et al. 2012) oraz dwa przeglądy systematyczne z metaanalizą wykazały, że palenie tytoniu (Huang et al. 2016), otyłość i nadwaga (Shiri et al. 2014), a także bycie wyższym niż 1 metr 90 lub 6 stóp 3 są kolejnymi czynnikami ryzyka.
Interesujący przegląd literatury dokonany przez Belavy i wsp. (2016) wykazał zwiększone ryzyko wystąpienia przepukliny krążka lędźwiowego u astronautów po powrocie na Ziemię. Doszli oni do wniosku, że najbardziej prawdopodobną ich przyczyną jest obrzęk krążka międzykręgowego w stanie nieobciążonym. Wnioski: Dyski międzykręgowe potrzebują obciążenia, aby pozostać zdrowe. Nic dziwnego, że badania Bowden i wsp. (2018) oraz Belavy i wsp. (2017) również pokazują, że aktywność fizyczna, szczególnie energiczna, oraz bieganie są korzystne dla utrzymania zdrowia krążka międzykręgowego.

Jaki jest przebieg objawowej przepukliny dysku?

Ok, powiedzmy więc, że Ty lub Twój pacjent jesteście jednymi z tych pechowców, którzy doświadczają rwy kulszowej z powodu przepukliny dysku uciskającej na korzeń nerwu lędźwiowego. Jak długo trwa leczenie tego schorzenia? W holenderskim badaniu przeprowadzonym przez Vroomen i wsp. (2002) 73% pacjentów wykazało znaczną poprawę po 12 tygodniach bez operacji. Na dłuższą metę Konstantinou i wsp. (2018) stwierdzili mniej pozytywny przebieg z 55% pacjentów zgłaszających poprawę rwy kulszowej po 12 miesiącach.
Z pewnych powodów wielu pacjentów zakłada, że posiadanie przepukliny dysku jest czymś, z czym będą musieli żyć do końca życia. Jednak w badaniu przeprowadzonym przez Elkholy i wsp. (2019) obserwowano 9 pacjentów z przepukliną dysku lędźwiowego i rwą kulszową. Spontaniczna resorpcja przepukliny dysku została stwierdzona u WSZYSTKICH pacjentów w średnim czasie około 9 miesięcy, podczas gdy oni wyzdrowieli znacznie wcześniej, ze średnią około 6 tygodni. To ponownie pokazuje, że można wyzdrowieć, mimo że nadal ma się przepuklinę, więc struktura jest tylko jednym z wielu elementów wpływających na odczuwanie bólu. Przy okazji, większe i/lub sekwestrowane dyski były związane z jeszcze szybszą resorpcją. Meta analiza przeprowadzona przez Zhong i wsp.(2017) potwierdza te ustalenia, pokazując, że spontaniczną resorpcję odnotowano u 66% pacjentów w jedenastu różnych badaniach.

Opcje postępowania

Przepuklina krążka międzykręgowego i rwa kulszowa nie muszą oznaczać, że konieczna jest operacja. W Holandii około 5-15% pacjentów z zespołem bólowym promieniującym do kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego poddawanych jest operacji (NHS Standaard Radiculair Syndroom). Ale jak skuteczna jest operacja? Przegląd systematyczny przeprowadzony przez Jacobsa i wsp. (2011) wykazał, że leczenie zachowawcze i chirurgiczne są równie skuteczne po 1 i 2 latach. Jedyną przewagą, jaką może zaoferować operacja, jest szybsze uśmierzanie bólu u pacjentów z bólem promieniowym trwającym od 6 do 12 tygodni. Jednak w pierwszej kolejności należy rozważyć inne możliwości uśmierzania bólu, takie jak NLPZ, słabe opioidy lub zastrzyki zewnątrzoponowe, jak sugerują wytyczne NICE z Wielkiej Brytanii.
Podczas gdy operacja lub po prostu czas zwykle poprawiają ból nóg pacjenta, u wielu pacjentów, z którymi się spotykamy, nie następuje poprawa w zakresie bólu pleców. Prawdopodobnie główną rolą dla nas jako klinicystów w takich przypadkach jest edukacja i ponowne zapewnienie (możliwe poprzez pokazanie im tego artykułu na blogu) oraz pomoc pacjentom w odzyskaniu zaufania do ich pleców. Można to osiągnąć poprzez stopniowane programy aktywności lub stopniowane programy ekspozycji, które mają na celu zmierzenie się z konkretnymi lękami związanymi z ruchem, takimi jak schylanie się. Jeśli potrzebujesz trochę inspiracji do tego, sprawdź nasze wideo poniżej.

W porządku, to były nasze posty na temat faktów i fikcji dotyczących przepukliny krążka międzykręgowego w odcinku lędźwiowym. Skomentuj poniżej, jeśli nadal masz jakieś pytania lub jeśli byłeś zaskoczony rzeczywistymi dowodami na temat kilku uporczywych mitów. Wiele z tych informacji oraz wiele innych znajdziesz w naszym kursie online na temat kręgosłupa.

Dziękujemy za lekturę!